Vi använder cookies för att ge dig den bästa webbläsningsupplevelsen. Genom att använda vår hemsida godkänner du vår användning av cookies i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Läs mer:

Cookies / Integritetspolicy

stänga
Ändra textstorleken på websidan: suurentaa vähentää

Souvenaid® är ett livsmedel för speciella medicinska ändamål avsett att användas som nutritionsåtgärd för personer i ett tidigt skede av Alzheimers sjukdom. Skall användas i samråd med hälso- och sjukvårdspersonal.

Stöd för anhöriga Vardagen med Alzheimers

I början kan den som drabbats av Alzheimers som regel fortsätta att leva ungefär som vanligt och göra samma saker som tidigare. Vissa aktiviteter såsom läsning och att spela musikinstrument påverkas inte alltid av sjukdomen, så fortsätt göra sådant du tycker om.
Det brukar vara en fördel att ha fasta dagliga rutiner eller planerade aktiviteter under dagen. Genom att ha en fast dagordning bestående av enkla sysslor kan personens kapacitet tas tillvara samtidigt som dagen blir mer strukturerad.

Vikten av fasta rutiner

För den som har Alzheimers är det vanligtvis bra att ha fasta rutiner. Förutsägbara och enkla rutiner för måltider, medicinering, träning, sänggående och andra aktiviteter gör det enklare att klara av vardagen.

Det handlar om relativt enkla saker, som att utföra de dagliga aktiviteterna likadant och vid samma tid varje dag, att ha föremål och möbler på bestämda platser och att ha ordning och reda därhemma.

Kom-ihåg-listor och annan minneshjälp

Det första tecknet på Alzheimers är som regel tankspriddhet och mild glömska. När man befinner sig i tidiga stadier av sjukdomen är det vanligt att man minns saker som hände för längesen men glömmer aktuella saker, till exempel vilken veckodag det är eller vad man gjorde igår.

Detta kan också yttra sig genom att man glömmer namnen på vänner eller vanliga föremål.

Små påminnelser kan vara en välkommen hjälp:

  • Skriv ner saker och gör listor över de saker som du måste göra och komma ihåg
     
  • Sätt upp en minnestavla eller liknande på väggen där du skriver upp sådant som du behöver komma ihåg
     
  • Bestäm en plats för att förvara viktiga saker som pengar, nycklar och glasögon
  • Be familj och/eller vänner att påminna dig om sådant du behöver komma ihåg
     
  • Använd din mobiltelefon eller din personliga organisatör för att föra dagbok och ställ in påminnelsesignalen/alarmet för att påminna dig om olika saker som behöver göras vid olika tidpunkter
     
  • Skriv små etiketter eller använd bilder och sätt fast dem på olika ställen/föremål i ditt hem

Tips för att planera aktiviteter

  • Motionera tillsammans

    Fysisk aktivitet bidrar till att man blir på bättre humör och är dessutom något som personer med Alzheimers kan göra tillsammans med nära och kära.* Promenader och dans är utmärkta sätt att motionera.

    *Välj en fysisk aktivitet som lämpar sig för din ålder och din hälsa. Rådfråga alltid din läkare innan du börjar med en ny motionsform eller träning.

  • Fortsätt att njuta av dina fritidssysslor

    Låt dina hobbies (exempelvis trädgårdsskötsel eller matlagning) bli en del av dina dagliga rutiner.

  • Håll igång med vardagssysslorna

    Införliva i den mån det är möjligt olika typer av hushållsarbete i de dagliga rutinerna – detta bidrar till att personen med Alzheimers  känner sig mer nyttig och delaktig.

  • Anpassa aktiviteterna efter din förmåga

    Ta hänsyn till eventuella fysiska nedsättningar, din kapacitet och dina färdigheter. Blir du snabbt trött eller har svårt att koncentrera dig?

  • Vilka tider på dagen passar bäst?

    Är det enklare att utföra vissa dagliga aktiviteter vid särskilda tider på dygnet? Det kan till exempel kännas naturligt att duscha direkt på morgonen innan man klär på sig.

  • Fokusera på sådant du tycker om

    Vad tycker du om och vad ogillar du? Gör sådant som du tycker om och anpassa aktiviteterna så att du kan utnyttja de färdigheter du har.

  • Uppmuntra kreativa aktiviteter

    Att måla, teckna, lyssna på musik eller spela ett instrument är exempel på kreativa sysslor som kan ha positiva effekter och som personer med Alzheimers kan ägna sig åt både på egen hand och tillsammans med nära och kära.

  • Fysisk kontakt

    Underskatta inte den viktiga roll som kramar och beröring har för Alzheimersjuka. Beröring i dess olika former är en viktig del av mänsklig kommunikation. Bara att sitta tillsammans och hålla varandra i handen är till exempel ett bra sätt att känna samvaro utan att behöva prata.

go to top menu